mandag den 27. marts 2017

[eftertanke] hilsen

Nogle gange sætter jeg mig forrest i metrovognen 
og holder udkig efter mennesker på den smalle gangsti i tunnellen.
Og når jeg ser, at der måske ville stå en lige dér, 
trækker jeg maven ind og holder vejret og lukker øjnene til vi er forbi.

Det gamle ægtepar på sæderne ved siden af mig 
snakker om deres barnebarn. 
Han besøgte dem i ferien og de tog ham med i metroen.
Han elsker maskiner, siger hun til mig
mens 
hun ser lidt bekymret på mig.
Jeg smiler, og snakker med.
Min niece ville også elske det, siger jeg.

Ude på den smalle gangsti står de i rækker og holder øje med metroen. 

De gør sig tynde som flager når vakuumet rammer, 
og hvirvles med toget et øjeblik i forbifarten.
Vi ser hinanden, hilser ganske kort og så er jeg allerede for langt.

Ægteparret skal længere end jeg, og jeg ønsker dem en god dag 

idet jeg tager min taske og rejser mig op. 
Der er støv i luften når dørene åbner sig. 









Ingen kommentarer:

Send en kommentar