torsdag den 23. juli 2015

[anbefaling] det brev du altid gerne har villet skrive

Jeg har en masse ord i mig, som jeg nok aldrig får skrevet ned. Ord der på en eller anden måde er tilknyttet mennesker der ikke er i mit liv længere. Nogle af ordene er venlige og taknemmelige - min matematiklærer på gymnasiet ville få et brev med sådanne ord - mens andre ville indeholde sandheder i karakter af sorg, ensomhed og spørgsmålstegn. Sådan et brev ville jeg skrive til ham fra tiende klasse, der koldt engang fik fortalt mig at jeg ikke havde nogle venner fordi jeg var for underlig - og i samme vending også fik sagt at jeg var grim. Ham har jeg også ord til.

Sikke en inspiration breve med sådanne ord ville være! Breve med sandheder, tanker og følelser der er gemt til mennesker som man af forskellige grunde ikke har nemt ved at fortælle sandheden til.
Breve der gør godt, gør ondt er på deres plads. 


Den amerikanske nyhedsside The Guardian har lavet en serie med sådanne breve. "A letter to..."-serien indeholder utroligt meget menneskelighed på godt og ondt.
Forfatterne bag brevene får her lov til at være hudløst ærlige, og anonyme hvis de ønsker det. Der er virkelig mange breve der er forløsende i deres eftertænksomhed. 
Det er små, gode bidder af historier man nemt kan relatere til. De er virkelig værd at læse.

De findes alle sammen samlede her, og så er det bare at lave en kop kaffe og sætte sig ned, en dag man har en halv time til overs. 













2 kommentarer:

  1. Tak for tip - får jeg en pause i dagens aftenvagt, snupper jeg klart et kig på linket og en kop sort guld on the side.

    God weekend.

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber du fandt gode historier, Anne! Specielt er jeg glad for brevet til J. K. Rowling -- men hvor er der altså mange! Man kan helt komme til at glemme tiden.

      Slet