tirsdag den 26. maj 2015

[snak] langsom læsning




Jeg har ikke haft nemt ved at få læst siden sidste sommer, og hvad der er blevet læst, har været letlæst litteratur. Nu ikke ét ondt ord om letlæst litteratur; jeg har læst for at føle mig underholdt, og det er jeg blevet.

Men jeg har savnet roen til at kunne sætte mig ned med en bog der skal nydes. Et bog med sætninger der kræver, at man lige tager et øjebliks pause fra bogen for at tænke shit det var smukt! En bog der skal smages på, læses højt fra og nydes som var den en god årgangswhiskey.
En bog der giver mig lyst til at skrible tanker i margenen med blyant. En bog der kræver min opmærksomhed.

Jeg har savnet litteratur der skal læses langsomt.

Jeg har jo haft arbejde siden efterårsferien (og har det igen næste skoleår! Wuhu!) og der har været virkelig meget at læse, lave og ikke mindst lære. Jeg har jo nok været mættet. Nu nærmer sommerferien sig, og jeg vil prøve på at insistere på at huske at læse. Mest overfor mig selv.
Jeg skal altså ned i tempo, og prøve at se om jeg ikke kan genfinde den dér glæde i at læse langsomt igen. I mean, alt skal jo ikke være effektivt hele tiden.

Mit sommerprojekt er altså at komme ned i tempo igen.
Jeg planlægger at komme af med rastløsheden ved at svømme og træne. Og så vil jeg tegne, skrive på bloggen, drikke vin og kolde øl med søde mennesker og læse gode, langsomme bøger.

Jeg har allerede fået samlet en bunke af gode bøger, og startede på Stoner af John Williams forleden.

Åh -- den har rigeligt af smukke samlinger af ord, man skal smage på.

"He said slowly, 'You must remember what you are and what you have chosen to become, and the significance of what you are doing. There are wars and defeats and victories of the human race that are not military and that are not recorded in the annals of history. Remember that while you're trying to decide what to do."

Mmm. Som en god årgangswhiskey.










Ingen kommentarer:

Send en kommentar