fredag den 13. marts 2015

[snak] om at tegne

Da jeg var i Esbjerg i weekenden, faldt jeg i snak med dygtige Jørgen Bech Pedersen. Han havde en stand med sine tegninger og akvareller, og han har virkelig talent for fine illustrationer! Der var en stille stund, så jeg endte med at hyggesludre lidt med ham. Ikke så meget om drager og troldfolk, men om at tegne.

Vi snakkede om at glemme tiden, når man rigtigt kommer i gang, og om det virkelig lækre ved nye tegne- og maleredskaber. ... Jeg kunne altså mærke, at jeg savnede det lidt. 

Problemet er, at jeg er frygtelig selvkritisk, og det har åbenbart (?) været en virkelig god undskyldning for ikke at blive bedre. Omvendt logik er jo fremragende, når man mangler reelle gode undskyldninger. Jeg har for eksempel ikke købt gode tegneting før. For det er jeg jo slet ikke dygtig nok til at have. Kan I fornemme den omvendte logik?
Jamen for hulan da også.

Så nu har jeg købt gode tuscher (der er ikke meget der er bedre end nye, gode tuscher). Og ordentlige skitseblokke. Og jeg får tegnet.
Jeg prøver på ikke at være for kritisk ved mig selv, men jeg ved også at min teknik virkelig skal forbedres. De to faktorer spiller altså ikke for godt sammen!

Så jeg starter i det små. Får mig selv lidt med. Finder inspiration hos forskellige dygtige tegnere jeg følger på de forskellige medier. Tester nogle grænser, og prøver lidt forskelligt af.

Så kan det jo ende med, at jeg faktisk bliver helt god, og at min selvkritik får et hak over snuden. Det kunne den ærlig talt godt trænge til.












2 kommentarer:

  1. du skal da (selvfølgelig skal du ikke det når jeg siger det !) gå til Croquistegning.
    det er en direkte måde at komme igang på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har faktisk fat i en tanke jeg selv har haft, Jan :) Jeg prøvede croquis da jeg læste kunsthistorie for nogle år tilbage, og det var fedt! Jeg tror sagtens at det kunne blive næste skridt, når jeg er kommet tilbage i tegnerytmen igen. (Uh! Og jeg skulle måske prøve tegnekul af igen...)
      Men hvis jeg kommer til at gå til croquis, så skal jeg nok lave en snak her på bloggen, med et par billeder.

      Slet