tirsdag den 17. marts 2015

[anbefaling] tegneinspiration

Nu jeg er begyndt at tegne mere seriøst igen, tænkte jeg, at jeg ville dele nogle af dem der inspirerer mig med jer.
Det kan nemt føles som om jeg sidder fast som "ny" tegner. Intet af det jeg tegner, kommer til at ligne det jeg gerne vil have det til at ligne, og det eneste jeg kan gøre ved det, er at øve mig.
Nogle gange sidder jeg endda så fast i hvad jeg ikke kan få ned på papir, at det eneste jeg kan gøre ved det (udover at blive pigefornærmet på min tegning der ikke vil som jeg vil), er at finde inspiration fra andre. 
Så her følger en lidt blandet anbefaling af dygtige tegnere jeg elsker at følge, og som jeg synes er utroligt inspirerende.

Henkogt Hverdag, Live fra Lolland og Den lille sorte vil jeg nævne først i en samlet flok. De tre dygtige kvinder tegner små hverdagssituationer på hver deres interneside, og samles nogle gange til tegne-events under fanen Tre på stribe.
Jeg elsker deres enkle streg, deres humor og alle de skævheder de giver plads til! Det er små comics med tekst til, og de er virkelig gode til at kombinere tekst med tegning.
Derudover er jeg fan af hvordan specielt Den lille sortes tegner Kira Bang-Olsson prøver nye tegnerier af på bloggen hver søndag. 

Stinestregen har været på banen i en del år efterhånden, og hun arbejder lidt i den samme genre som Tre på stribe. Der er humor og sødme og skørhed i rigelige mængder, men det jeg er mest imponeret over er, hvordan hun har taget nogle svære emner op - blandt andet stress og depression. Hun får en nerve ind i sine tegninger på en rigtig god måde.

Sødt spyt og Katrines Blogbog er jeg begge lidt nyforelsket i. De har vidt forskellige tegnestile, men de bruger begge tuscher på virkelig skønne måder, og der er noget fint over deres måde at tænke stregtegningen på. Lidt naivt og ufærdigt, men alligevel gennemtænkt og lækkert. De er begge skyld i at min tuschsamling er blevet udvidet, og Sødt spyt har i hvert fald fået mig til at prøve nyt af i forhold stregtegninger. 

Svenske Hasselberg følger jeg på Instagram, hvor hun går under navnet jagheterpiwa. Hun tegner skæve, næsten udflydende, utroligt enkle stregtegninger, ofte med en kort tekst til. Jeg er så forelsket i hvordan hun får følelser frem i hendes ukorrekte menneskekroppe. Hun tegner (og skriver) hjerteskærende fint.

kiahkiean følger jeg også på Instagram. Han tegner lækkert og rodet med blæk og nogle gange akvarel. Han har en forkærlighed for arkitektur og bybilleder, som han får fremstillet kaotisk og fyldt med liv. Han giver mig altid lyst til at tegne bybilleder i frihånd og give plads til kaos i mine tegninger.

Maxime Buchi sang bleau følger jeg på Instagram under navnet mxmttt. Han er tatovør, og skiller sig jo nok lidt ud i denne flok. Men han laver de smukkeste tatoveringer der ofte kun består af omrids, og han er vanvittigt dygtig til at lave smukke, symmetriske værker, der virkelig er anderledes end den klassiske tatoverings-stil man ser så tit. Suk. Han måtte gerne lave et piece på mig. 










2 kommentarer:

  1. Fine anbefalinger, der var to nye til listen.

    Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Fedt at høre, at der var lidt nyt til læselisten, Anne :)

      Slet