mandag den 9. februar 2015

[anbefaling] den unge kvinde og havet

Jeg har de bedste minder fra min onkels sommerhus i Nordjylland. Der var sivmåtter på gulvene, køkkenet var småt men funktionelt, TVet kunne kun tage DR1, der var brændeovn og der var puslespil og gamle Anders And blade fra 70'erne.

Vi kom altid ind til et meget koldt sommerhus ved ankomsten. Vi blev ramt at kulden blandet med duften af sivmåtterne, og forventningerne om hygge. Far og Mor fik fortalt min søster og jeg at vi skulle smide vores ting ind på værelset, og mens mor satte madvarene i køleskabet, satte far varme på. Og så ud med os alle fire. Ned til vandet at gå, mens varmen fik overtaget i det lille sommerhus.
Der ventede varme godter når vi kom hjem. Hjemmebag. Kakao til børnene og kaffe til de voksne.

Vesterhavet har fået en helt speciel plads i mine barndomsminder. Masser af tykke jakker og store tørklæder og hatte. Masser af blæst. Grålige toner af blå, grøn og gul. Tang og duften af noget en lille smule magisk. Barneben der prøvede at løbe trods overtræksbukser. Den evige jagt efter smukke skaller og sten med huller i. Fyldte lommer.

Man bliver så dejligt blæst igennem, sagde Mor altid.

Man får blæst røde i kinderne. Man vågner.



Politiken har lavet en fin lille feature om Anna Sol Jørgensen, der er opvokset ved Øresund, og aldrig har været ved Vesterhavet. Det er virkelig god læsning. Måske for mig fordi det vækker minder, men man skal ikke kimse af noget der vækker minder.
Uanset er det en fin beretning om et første møde med Vesterhavet.

... Og så er mit litteraturhjerte ret glad for referencen til Hemingway i titlen.

Den unge kvinde og havet.










Ingen kommentarer:

Send en kommentar