lørdag den 7. februar 2015

[anbefaling] den amerikanske pige

Ruth Orkin: American Girl in Italy (1952)


Jeg er sikker på, at I kan huske hende? Den amerikanske pige i Italien.
Hun hang på mit teenageværelse, og så pæn ud. Selvfølgelig pakket ind i en ramme af noget der prøvede at ligne noget der måske var træ, måske var plastik.
Men fotoet var nu virkelig smukt stadigvæk. Hun lignede lidt sådan en kvinde jeg gerne ville være; lidt forhastet, naturligt smuk, ombejlet og helt sikkert på vej hen til et piazza for at drikke umenneskelig stærk espresso med et spændende menneske som selskab.  Hvilken ung kvinde ville ikke gerne være lidt som det? Sådan lidt en Eat Pray Love kvinde.

Ruth Orkin hedder fotografen, og billedet fra 1952 hedder American Girl in Italy.

Jeg havde faktisk ikke tænkt på fotografiet i mange år. Teenageværelset er blevet skiftet ud med en voksentilværelse, og væggene har nu fået andet kunst og andre minder på sig. ... Men jeg ville nu stadig gerne lidt være den lidt forhastede, naturligt smukke kvinde på vej til et piazza for at drikke kaffen i godt selskab.

Så da jeg så at The Guardian havde lavet en lille artikel med kvinden på fotografiet, blev jeg nysgerrig! Det er en fin, hurtig læsning - det passer lige til en kop morgenkaffe.

Hun hedder i øvrigt Ninalee Craig (dengang hed hun Jinx Allen), og er 83 år gammel i dag.
Læs The Guardians artikel her.

Hvis du skulle være nysgerrig på resten af serien med den unge Jinx kan du se den her.




Stadig smuk. 83-årlige Ninalee Craig, af Keith Beaty. Lånt herfra.









Ingen kommentarer:

Send en kommentar