onsdag den 2. juli 2014

Hvordan møder man en storby?

Møder man den fra luften, første gang man flyver ind over den? Eller møder man den i en rejseguide, og på en hop-on-hop-off bus imens man ivrigt tager billeder af i forvejen overfotograferede turistattraktioner? Møder man den når man farer vild i byens gader, lettere forhastet og fortumlet af alle de nye indtryk?
Jeg har især overvejet, om man kan møde en storby i én samlet mundfuld? Lære den at kende som en helhed? Jeg tror det ikke. Ikke rigtigt. Jeg tror, at der vil gå noget tabt i forsøget. Det vil blive mødet mellem giganten og myren; hvordan kan myren nogensinde se giganten i hans helhed?

Jeg er i gang med at møde New York, og jeg har fundet en helt vidunderlig måde at gøre det på.
humansofnewyork.com, møder man storbyen ved at få hurtige indblik i dens indbyggeres liv.

Udgangspunktet er altid et billede og en kort tekst, og fordi konceptet er så enkelt, er der en virkelig stor forskellighed i historierne, skæbnerne og holdningerne. Nogle gange omhandler teksten drømme, knuste eller virkeliggjorte, andre gange kan man læse om tro og sorg, og nogle gange er det begyndelser og håb om mere. Nogle gange fortælles der i lange tekster, andre gange kun en enkelt sætning.
Jeg er helt væk i dem! Overvældet! Hold nu op hvor er der mange! Newyorker-glimt i tusindvis.

Her får man lov til at møde storbyen i korte, rammende indblik i dets indbyggeres liv; for storbyen er jo sådan set bare millioner af menneskeskæbner, og man kan bedst møde byen hvis man møder skæbnerne.
Det her er en god begyndelse.

Læs mere om projektet her, og så ellers: Klar, parat, sæt igang! Mød New York.









Ingen kommentarer:

Send en kommentar