torsdag den 6. februar 2014

Den gode Hr. Morris Lessmore


Jeg elsker virkelig bøger (shocker, I know). De er som ekstra venner, der altid er der når man kommer hjem til en ellers tom lejlighed. Der er bøger der bliver taget ned fra hylden når jeg har hovedet fuld af larmende tanker, bøger der minder mig om forskellige perioder i mit liv, bøger jeg læser for eftertanke og svar, bøger jeg læser for skønheden i deres sprog og bøger jeg faktisk kun købte - ehm ... som den ægte bogelsker jeg nu er - fordi jeg kunne mærke at de fortjente at blive ejet af nogen der ville elske dem.
Og selvom det lyder vildt nørdet og melodramatisk, og mit liv derved også lidt bliver portætteret ret ensomt (det er det virkelig ikke, vil jeg lige slå fast :) Jeg har masser af menneskevenner også), så er sandheden bare at hvis jeg har en god bog med mig, så er jeg aldrig alene. 

Yeah. Bognørd. Moi. 

Min ynglings Aarhus boghandel Kristian F. Møller havde et tilbud på en bog der taler lige til mit bognørdehjerte, nemlig William Joyces Hr. Morris Lessmores blændende, bevingede bøger. 

Historien startede sit liv som en animationsfilm der i 2012 vandt en OSCAR for bedste animerede kortfilm. Sidenhen er den blevet udgivet som ebog og som bog i børnebogsformat - men lad jer ikke narre! Bogen er lige så meget for voksne som den er for børn. Både kortfilm og bog er vanvittigt henrivende, og har hver deres charme. 

Det her er den smukkeste, mest hjertevarme og kærlige historie - den minder mig om en blanding af Bøgernes Herre og Up. I løbet af de tre-fire minutter det tager mig at læse den, kan jeg gå fra at være i det sorteste humør, til at være glad, rolig og have en følelse af at alt nok skal gå. Og nej, jeg overdriver faktisk ikke. Det er bare noget den her bog kan.

Hr. Morris Lessmore, der ligesom mig elsker bøger og fortællinger, nedfælder sine tanker og oplevelser i dagbøger; han samler sit liv på siderne af en bog. Men en dag blæser den hårde vind op, og blæser alle Morris' nedskrevne ord væk fra siderne. Uden at vide hvad han ellers skulle gøre, vandrer Morris ud i verden og ender, ved hjælp af en venlig bevinget bog, i en bygning fyldt med bøger fra gulv til loft. Her slår han sig ned og finder venner i bøgerne og finder glæde i at introducere bøgerne for mennesker der vil holde af dem. Historien er enkel, rørende og universel. Den har en letlæselighed og forståelighed som børn kan være med på, men den har også dybere lag der rammer voksne i hjertehulen.
Dertil kommer at Joyces tegninger er uimodståeligt smukke og fyldt med sjæl; de er med til at sætte stemningen og opbygge historien mindst lige så meget som ordene er.

Det her er en bog jeg vil glæde mig til at genlæse hundredevis af gange, og læse op for alle de børn jeg kender. 








Ingen kommentarer:

Send en kommentar