søndag den 19. januar 2014

Glitter, sex, farver og har-vi-været-den-vej?



Jeg er tosseglad for Tal R udstillingen på ARoS lige nu. Som i -- virkelig, virkelig glad. Den er alt for meget, og lige tilpas.
Der er farver (i overflod), teksturer (i overflod), værker (også i overflod) og man bliver helt omtumlet af at prøve at finde rundt. Helt bogstaveligt. Jeg har set udstillingen to gange, og jeg farer stadigvæk vild derinde, selvom der er et kort bag på brochuren og rummene har forskellige farver og kunst. Jeg kan simpelthen ikke kombinere kortet med virkeligheden.
Det er en del af oplevelsen. Man skal altså blive lidt væk. Og hvis det så undskylder min dårlige stedssans, så er jeg helt med på dén forklaring.

Men hold nu op. Hans værker er umanerligt skønne. Personligt ville jeg gerne eje nogle af de helt store værker - så må jeg bare bygge et hus op omkring det.
Der er så uendelig mange detaljer man kan kigge på, at udstillingen skal ses mange gange hvis man vil opleve værkerne sådan rigtigt. Men vil man bare have en farve-vitaminindsprøjtning der nok skal holde indtil foråret kommer, så er et enkelt besøg nok. Hvis man kan lade det være ved det (jeg kan ikke).

Tal R bruger humor, sex, glitter, tekstur, farver (der ofte ikke burde virke så godt sammen som de gør), udklip, skrald, tekstiler -- og man har meget svært ved at overholde at man ikke må røre ved værkerne. Det hele er så... lækkert. Det klør i fingrene.
Det er ikke så fise-fornemt og det er ikke så højtideligt, men det er godt og det kryber lige så stille ind under huden på een. Det er ganske enkelt en virkelig god oplevelse!

Jeg kan kun anbefale et (eller mange) besøg -- udstillingen lukker først d. 21. april.

Ps -- ARoS lukker først klokken 17 på en søndag. Hvis du skulle synes at det er lidt for gråt udenfor ...







Ingen kommentarer:

Send en kommentar