torsdag den 16. januar 2014

Da jeg faldt i


Hvis du sidder og tænker at det er cliché at en kvinde der har studeret Engelsk på universitetet, er fan af Jane Austens Stolthed og fordom, så har du ret. Helt, helt ret.
Og jeg indrømmer gerne at jeg fuldt og helt passer ind i den cliché. Jeg har bogen, BBCs filmatisering på DVD og har sågar besøgt Lyme Park som blev brugt som kulisse til Pemberly af BBC (hvor jeg købte en bog om hvordan BBC serien blev til).

Jeg elsker universet, sprogbruget og alle hentydningerne og indforståethederne. Jeg elsker de stædige karakterer der sidder godt og grundigt fast i deres forestillinger om hvordan livet burde være og hvordan folk burde opføre sig, og alle de vidunderlige misforståelser disse forestillinger giver.
Jeg elsker Lizzie Bennet der er sikker på at hun har ret i alle sine holdninger, og som åbenmundet og livligt ikke er bange for at udtrykke dem. Jeg elsker Darcys stolthed og hans sociale kejtethed.
Ja - selv Fru Bennets alle-mine-døtre-skal-giftes-og-helst-i-går væremåde, der får mig til at krumme mine tæer af pinlighed, kan jeg simpelthen ikke stå for.
Samtidig med alt det, er der også alvoren i historien; den økonomiske krise familien er i, spøger under hele fortællingen.

For to år siden faldt jeg så over Lost in Austen. Jeg er stædig når der laves spin-offs. Som udgangspunkt kan jeg ikke lide dem. Jeg synes ofte de ødelægger historien, og generelt mener jeg også at man skal man lade være hvis de bare laves for at tjene penge. Det skal helst laves med kærlighed til den originale historie.
Lost in Austen synes jeg absolut gør det med kærlighed. Og hvem har ikke drømt en lille bitte smule om at kunne være en del af universet i en ynglingsbog? Indrøm det bare.

I forgårs faldt jeg så i et hul. Et youtube hul. Det er et projekt der hedder The Lizzie Bennet Diaries
Det er et amerikansk projekt, der er bygget op som video dagbøger. De er lavet af fiktive Lizzie Bennet der bruger dagbøgerne som et universitsprojekt, hvor hun fortæller om hendes familie (og hendes søsters kærlighedsliv). Igennem 100 dagbogsindlæg kommer vi igennem hele Stolthed og fordom, fortalt med moderne twists, og det hele er åbenlyst lavet med stor respekt og kærlighed til Austens originale historie. Og Ashley Clements er FABELAGTIG som en moderne Lizzie Bennet. Den tager sig nogle friheder, men jeg har for længst tilgivet alt, og erklæret mig stor, stor fan.

Så mangler du noget at overspringshandle med, så giv dig i kast med at se de 100 afsnit á ca. fem minutter der er at finde på youtube - som en smagsprøve har jeg lagt første afsnit ind her på bloggen.
Haps! Kan anbefales sammen med te, tæpper og stearinlys. Og chokolade. Altid chokolade.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar