onsdag den 29. januar 2014

At bringe Vincent til live

Ja - det sker ikke tit at jeg bliver mundlam. Jeg har prøvet at samle tankerne lidt, for at finde ud af hvordan jeg bedst formidler det her - for det er stort synes jeg. Meget stort.

Nu prøver jeg alligevel.

Som dem der læser bloggen jævnligt vil vide, så er jeg helt og aldeles forelsket i Van Gogh. Jeg har skrevet om ham før, og jeg bliver stadigvæk blæst væk af hans værker. Hans nærmest følbare penselstrøg og farvevalg er efter min mening nærmest perfekt. Og det er jeg jo ikke alene om at mene.

Hans liv var en stor gave til kunsten, men også en tragedie og et mysterium. Vi vil altid kun kunne gisne om hvad der helt præcist førte ham til at begå selvmord og hvordan han led under sine tanker, og kun ved breve og ved at analysere hans tegninger og malerier kan vi komme nærmere på en afklaring. For mig, og for så mange andre, skal hans liv aflæses i hans værker og de følelser der er blevet lagt strøgene og efterladt på de spændte lærreder og på de ark papir hans talent rørte. Det er i kunsten vi finder Vincent.

Hugh Welchman er manden bag et video projekt der søger at forstå Vincent van Gogh ved hjælp af animationer af hans værker, med udgangspunkt i hans efterladte breve, tegninger og malerier. Det er banebrydende arbejde der med stort respekt for Vincents ånd skaber en ny dybde i forståelsen af hvem han var, både som kunstner og som menneske. Og hold da op - det bliver smukt!
Jeg tager stor afstand fra at promovere noget som helst her på bloggen for at tjene penge - min blog skriver jeg fordi jeg har lyst, ikke for at tjene penge. Det her indlæg er således også kun skrevet fordi jeg synes det er et vanvittigt vigtigt og smukt projekt, både kunstnerisk og skønhedsmæssigt og kunsthistorisk. Det er et projekt der kun kan køre via crowdfunding - ved donationer.
Har du lidt ekstra håndører, eller er nysgerrig på at vide mere, så synes jeg du skal svinge forbi deres hjemmeside. Her finder du en lidt længere video end den jeg har med i indlægget, mere information om projektet og hvordan de vil gribe det an - og det er også herigennem du kan donere. Projektet modtager i skrivende stund donationer 7 dage mere.
Afhængig af beløbets størrelse får man også tilsendt merchandise fra projektet -- bonus!

Så hvis du vil støtte kunsten så er det her et virkelig godt sted at starte.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar