mandag den 2. december 2013

Julelys og hyperventilering

Så er det at jeg godt kan blive 4 år gammel igen og få julelys i øjnene og hyperventilere en lille smule. Jo, det er bogens indhold der virkelig betyder noget, men når virkelig fantastiske fortællinger bliver forkælet med smuk, smuk indbinding, så bliver jeg helt varm om hjertet.
Det viser en kærlighed og respekt til fortællingen, som taler imod de mange udgivelser i dag der er så billigt indbunde at siderne falder ud efter første genlæsning, og hvor forsiden er så forhastet designet at den nærmest er uinspirerende.
Og så var det at min veninde Rikke sendte mig et link. Og spurgte om de ikke var fantastiske. Og jeg skrev JO! og konkluderede at jeg bliver nødt til at eje dem alle sammen.
Penguin har genudgivet 31 af de store klassikere, og de har virkelig kælet om dem: De er stofindbundne hardbacks, med det smukkeste tryk designet af Coralie Bickford-Smith, der i enkel symbolik elegant refererer til de historier der gemmer sig på siderne.
Så, kald mig bare romantiker, men de store fortællinger (om de så er dømt klassikere eller ej) må gerne bindes ind med kærlighed også. Det synes jeg de fortjener. Det må være vores tilbagebetaling til de oplevelser bøgerne giver os.
Nåja -- og så kan de købes i Danmark også. Blandt andet på Saxo, hvis din ynglings boghandler ikke har dem. Haps!








2 kommentarer:

  1. Anonym2.12.13

    Så vil jeg næsten regne med at du også ønsker dig 1001 nats eventyr?
    /Christine

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja! Den mangler jeg i samlingen! Der er noget over eventyr jeg aldrig bliver for voksen til. Jeg har også en del til at stå på bogreolen allerede - kategoriseret som børnelitteratur (man er vel blevet arbejdsskadet).
      Jeg elsker kompleksiteten i dem! Som Philip Pullman (vistnok) har sagt: "There are some themes, some subjects, too large for adult fiction: they can only be dealt with adequately in a children's book".

      Slet