fredag den 6. december 2013

Invictus

Selvom alle ved det nu, er det stadig en knugende følelse. I går mistede verden Nelson Mandela. Jeg skrev med min skotske veninde i går aftes, da jeg kiggede over på DRs nyheder og så den første omtale om hans død køre over skærmen som breaking.
Vi synes begge det var frygteligt. Vi delte vores tanker og snakkede om vores indtryk. Var han virkelig blevet så gammel; han virkede som en evig-70-årig klippe. Og hvor var han en legende og er en legende. Og hvor var han en stor katalysator for forandring og ønske og håb. Og hvor vildt at han fik opnået så meget. Og at han sad i fængsel i lige så mange år som jeg har levet.
Der sad vi så, i henholdsvis Lerwick og Aarhus og sørgede sammen. Over landegrænser og langt fra Sydafrika. For så langt væk rakte Nelson Mandelas påvirkning - og længere væk endnu, uden tvivl.

Det har vrimlet med R.I.P'er og opsamlinger om hans liv. Om folk der savner ham i verden og skriver og sørger. Men jeg vil ikke skrive mere om det end jeg har gjort nu.
I stedet vil jeg dele en oversættelse af William Ernest Henleys digt Invictus. Det var efter sigende Nelson Mandelas ynglingsdigt, og det er så voldsomt sigende og smukt og stærkt, at det er værdigt at lade stå som et minde om en ualmindelig stærk mand der var med til at ændre verdensvindene.

Oversættelsen er kompetent og dygtigt lavet af den danske ordsmed og rapper Per Vers. 
Må verden huske Nelson Mandela. 


INVICTUS


Midt i natten som omslutter mig
sort som graven, kold og fæl
Takker jeg de guder der måske viser vej
for min uovervindelige sjæl

I mine omstændigheders jernhårde greb
har ingen hørt mig bede eller tigge
Bundet af tilfældets kvælende reb
mit hoved bløder, men jeg bøjer det ikke

Hinsides dette sted fyldt med vrede og tårer
venter kun skyggernes fangst
Trods dét vil de tunge og trællende år
aldrig finde mig iført angst 

Hvor trang prøvelsens port end måtte være 
hvor højt man end har bygget mit håbs hegn
Jeg er min skæbnes herre
Jeg er min sjæls kaptajn



Ingen kommentarer:

Send en kommentar