mandag den 23. december 2013

Glædelig jul




Nu har jeg været i gang omkring fire måneder, og selvom læserskaren nok ikke er overvældende nyder jeg at skrive til jer. Rigtig meget faktisk.
Jeg lover at prøve at være mere skarp, få mere dansk litteratur herind og prøve at blive bedre til at sætte kommaer, så længe I bliver ved med at komme forbi en gang i mellem.
Og har I bøger jeg bare må og skal læse, så kast endelig titler i hovedet på mig. Jeg er meget lidt kræsen, når alt kommer til alt. Eller. Jeg giver alt en chance :) Almost the same thing.
Det samme med kunst! Det er så meget at opdage og lære at kende.

For et par indlæg siden (her) lovede jeg at vende tilbage til hvad der nok er min ynglings julebog, nemlig Michael G. Ploogs tegneserie Santa Claus - historien om julemanden.
Historien kom først i form af en roman af L. Frank Baum (som blandt andet også har forfattet Troldmanden fra Oz) i 1902, og er så sidenhen på fortryllende vis blevet taget under meget kærlig behandling af Ploog.
Jeg fandt den første gang på min gamle folkeskoles bibliotek, og jeg har fundet den igen og igen sidenhen.

Siderne er smykket med smukke illustrationer der i overflod af farver, magi og æblerøde kinder fortæller om julemandens liv, fra han blev fundet af kæmpen Ark som ganske spæd, efterladt i skoven, til han blev julemanden.
Det lille menneskebarn får en opvækst blandt skovens nymfer, men som Claus bliver ældre begynder han at føle en trang til at hjælpe menneskene der lever i fattigdom og sorg. Han begynder at lave legetøj for at give børn glæde, og opgaven vokser og vokser. Da alderdommen næsten har indhentet den menneskelige Claus, bringes han foran Bjergkongen i et sidste forsøg på at redde ham fra den skæbne der må forefalde alle mennesker; døden. Skal han betragtes som et menneske eller som en helgen?

Åh jeg elsker billederne, fortællingen og inddragelsen af de stærke, basale naturkræfter. Bjergene, vindene, moderligheden og kærligheden. Myten om julemanden bliver sidestillet med dem om de temperamentsfulde vinde, skovenes beskyttere og bjergenes herre; han passer på noget der er lige så elementært for verden som vind, bjerge og skove, nemlig troen på det bedste i mennesker, og ønsket om at de har det godt. Han er beskytteren af medmenneskeligheden.

Jeg ved at det er nær umuligt at finde den lillejuleaften, så det bliver nok ikke denne jul I får den læst. Men lov mig at prøve at finde den næste jul. Den er SÅ fin, og den er ren julestemning. Der er et par billeder, som altid, nederst i indlægget - værsgo at lade jer fortrylle.

Som plaster på såret kommer jeg med et andet bud på julehygge, der ikke kræver et tændt TV, et dankort eller at gå ud i byen på en af de mest julehektiske dage der findes.
Er du låner på et bibliotek, kan du med stor sandsynlighed bruge netlydbog ganske gratis -- og derinde ligger Charles Dickens' Et Juleeventyr! Yay! Sæt den bærbare ind i stuen, og sæt den på stream, mens ungerne leger og du futter rundt og prøver at nå det sidste. Det er garanteret julestemning, jeg lover det!
Linket kommer her.

Og så GLÆDELIG JUL!











Ingen kommentarer:

Send en kommentar