tirsdag den 17. december 2013

But this is absurd

Magen til vanvittig bog skal man altså lede længe efter. Og så er den dansk. Den indeholder besøg på Thisted Amtssygehus, superhelten Jern-Anders og tandrensninger på en drage. Og en troldmand med hinkestensbriller og en troldkvinde i tætsiddende heldragt. Og en mavesur hundeejer der virkelig ikke er fan af Politiken. Nåja, og så en helt almindelig, kedelig seniorforsker ved Københavns Universitet der lige pludselig bliver kastet rundt i forskellige verdener, uden at have så meget som den mindste idé om hvad i alverden der foregår. Og som ender med at få en generel mistro til døre.
Sjældent har jeg grint så meget af absurditeter - og måske lidt for ofte meget højlydt i bussen (men det har så igen ledt til hyggelige samtaler med fremmede der lige ville vide hvad der dog var så morsomt).

Per Vadmand har i Mit liv som fugl skrevet en tosset lille roman. Den er velskrevet, underholdende og meget lidt selvhøjtidelig. Den vil ikke en hel masse andet end at være en sjov historie med fine referencer og humor, og det kan jeg faktisk godt lide. Jeg har hygget mig gevaldigt i dens selskab. Det er ikke den store, episke og helstøbte fortælling, men det foregiver den heller ikke at være. Dog vil jeg sige, at hvis man er til absurditeter og bøger (og for den sags skyld, også film) som Hitchhiker's Guide to the Galaxy, så prøv Mit liv som fugl. Der er dansk humor og absurditet for alle pengene.

Som nævnt tidligere her, har tegneseriekunstner Peter Snejbjerg som lidt ekstra guf, tegnet forsiden og de fine små illustrationer inde i bogen. Alt ialt er der her tale om en ægte, tosset bog-godbid. Haps.

Find den hos din lokale boghandler, eller over bibliotek.dk.











Ingen kommentarer:

Send en kommentar