mandag den 16. december 2013

Bøger som våben

Der er et efterhånden ret kendt Doctor Who citat der, oversat til dansk lyder:
"I vil have våben? Vi er på et bibliotek! Bøger! De bedste våben i verden! Dette rum er det bedste arsenal vi kunne have!"

Der er noget om det. Bøger kan være resonerende, udfordrende, lærerige og uforglemmelige. De kan være provokerende og vredefrembringende. De kan udruste os til lærdom og debat.

Bibliotekets - og velsagtens de fleste litteraturformidleres - rolle er at kunne navigere i denne store masse af information, og gøre det på en saglig og kyndig måde, med en føling for hvad der har været og med et blik fremad på hvad der måske vil komme.

Men hvad gør man med bøger som Yahya Hassans digtsamling, som har fyldt aviser, debatsider og fjernsyn til bristepunktet med tordnende holdninger der vil frem? Og hvad gør man som bibliotekar, når man befinder sig midt imellem ønsket om at formidle, sagliggøre og indrage Yahyas digte og tanker i en debat, og en politisk, medieombrust problemstilling og tilhørende dagsorden.

Jeg havde ellers taget billeder af en bog, og gjort et indlæg klar, men så var det at en af mine gamle bibliotekskollegaer gjorde mig opmærksom på denne kronik i politiken. Jeg kan kun anbefale alle at læse bibliotekar på Vollsmose Bibliotek, Georgios Skouros efterrationaliseringer af Yahyas besøg i Vollsmose, og hans tanker om hvad et bibliotek er, hvad det kan gøre og hvad det måske burde gøre.
Det er stærk læsning, og for mig også læsning der gør mig stolt af biblioteksfaget. Der er stærke kræfter bag skrankerne i de danske biblioteker. Og det skal vi være stolte af.

http://politiken.dk/debat/kroniken/ECE2159733/efterskrift-til-et-arrangement/

God mandag derude.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar