fredag den 22. november 2013

Jorn

For en uge siden var jeg et smut i Silkeborg på Jorn Museet. Lige nu har de en udstilling der sætter Jorn overfor Picasso.
Jeg var afsted med mine forældre - min mor og jeg glædede os, og min far not so much, men han tog nu det hele meget pænt. Og så tog han sit gode kamera med -- som jeg med det samme snuppede.

For første gang nogensinde oplevede jeg så at få at vide at man ikke måtte tage billeder af særudstillingen. Normalt må man altså gerne, man skal bare slå blitzen fra for at skåne værkerne. Det må have noget at gøre med ophavsret, jeg ved det ikke. Men mine planer om at dokumentere udstillingen til bloggen blev i hvert fald hurtigt ødelagt. I stedet tog jeg kameraet med ind i den faste samling hvor fotografering var lovligt.

Jeg kan virkelig godt lide Jorn. For et par år siden var jeg nærmest kun til kunst hvor jeg kunne se hvad det forestillede. Jeg havde det svært ved abstrakt kunst. Men så begyndte jeg at se anderledes på kunsten.
Man skal ikke bare se, men også føle.
Jorn har bla. udtalt sig om sit værk Stalingrad, at han ikke ville male hvordan slaget så ud, men hvordan det føltes - både for Jorn selv da han hørte om rædslerne, men også som han forestillede sig vidnerne og de døde måtte have følt. Det er med følelserne jeg oplever Jorn. Man skal ikke se fysiske handlinger i værkerne, så meget som man skal mærke de følelser og tanker Jorn har forsøgt at portrættere.

Selve Jorn/Picasso udstillingen er virkelig fin, selvom der ikke var meget plads til værkerne og der lidt var en stemning af opstillet højtidelighed og begravelse. Alle hviskede, og de mørkegrå og sorte vægge blev en tand for meget. Jeg følte lidt det var klaustofobisk at være derinde. Men kunsten var fin og jeg er glad for at have været forbi - specielt den store gobelin i det første rum blæste mig omkuld. Det, og Stalingrad, var også de eneste værker der rigtigt fik plads. Det gav mig lyst til at blive ved dem og se og mærke efter.

Billederne nedenfor er et udpluk af dem jeg tog af den faste udstilling. Det var rungende tomt da jeg var derinde - det var kun mine forældre og jeg der havde forvildet os derind. Så jeg kunne med lethed lege med vinkler og prøve at få indtryk fanget på kameraet (uden at se alt for dum ud overfor for mange fremmede mennesker - altid et plus).
Så afslutningsvis kommer der her lidt stemning fra Jorn, af Jorn, taget en råkold lørdag formiddag i november. (Og jeg beklager de steder jeg ikke har titel på værket med -- jeg kom til at glemme at tage billeder af nogle af værkernes titler... Skidt, jeg ved det)

Hav en dejlig weekend!







Asger Jorn: Fire plus tre (1942)




Asger Jorn: Djerba (1948)












Asger Jorn: Krukkedyr (1953)




Asger Jorn og Enrico Baj; Uden titel (1958)


Asger Jorn: Lécume d'une nouvelle vague (Den nye bølges skum) (1963)









Ingen kommentarer:

Send en kommentar