lørdag den 12. oktober 2013

Nogle tager i tivoli

For nogle måneder siden var en af mine gode venner på besøg hos mig. Vi har kendt hinanden i ti år. Umiddelbart vil jeg sige at han kender mig ret godt, men jeg tror alligevel at han fik et mindre chok da jeg kom til (host) at slæbe ham med ind i Vangsgaards bogudsalg i Aarhus. 
Jeg vil mene at jeg forholdt mig ret fint i ro. Han ville nok sige at jeg gik i selvsving. 

Nogen tager i tivoli, andre (aka mig) går ind i hyggelige boghandlere og antikvariater og er helt, helt lykkelig. 

Jeg var i Inverness i sommers med mine forældre. Jeg efterlod dem nede ved River Ness med hver deres Guiness (faktisk ikke helt dårligt, skulle jeg hilse at sige). Jeg havde set en boghandel da vi kørte ind i byen... det kunne man jo godt. Jeg behøvede jo ikke at købe noget (løgnløgnløgn).

Jeg startede ud med en klassisk Ann. Jeg for lidt vild, og endte med at gå ind i en lille genbrugsforretning kun med bøger. Ekspedienten var ualmindeligt meget sød; vi sludrede bøger og mit speciale. 
Og jeg forholdt mig helt, helt i ro. Købte kun fem bøger. For ti pund i alt. Det blev man jo nødt til. 

Lige overfor genbrugsforretningen lå så (selvfølgelig) den bogforretning jeg havde set på vej ind i byen. 
Og. Her snakker vi ikke bare et antikvariat. Det her er antikvariatET! 

Leakey's ligger i en gammel gælisk kirke. Reolerne står tæt og danner små huler op ad væggene, og de farvede glasmosaik-vinduer kaster farvet lys ind på bøgerne. 
Der er ikke plads nok på reolerne, så der er bunker af bøger på gulvet over det hele. Og midt i det hele er der en brændeovn hvor skranken er bygget rundt om. 
Førstesalen er et galleri -- eller en gang der går hele vejen rundt om rummet. Og for enden er der en café hvor man kan købe varm suppe der hjælper én med at stå imod det skotske vejr. Man kommer derop via en metal vindeltrappe.

Jeg tror faktisk aldrig jeg har været helt så mundlam som da jeg trådte ind i Leakey's. Jeg var en lille smule i himmelen. 

Så da jeg havde fundet mig to bøger (jeg havde ikke redepenge til andet, og dankortet var ikke med) og de var ved at lukke, gik jeg tilbage til forældrene og deres Guiness - og jeg var helt, helt lykkelig. 

Så skulle I være i Inverness engang, så besøg Leakey's Bookshop and Café. Og for guds skyld, husk penge. Og sæt tid af. Det er der plads til at lede, og læse og finde. Og så er der også kaffe.

Og tænk sig at nogen tager i tivoli...


Billedet er lånt fra Leakey's Facebook-side


Billedet er lånt fra Leakey's Facebook-side

Billedet er lånt fra Leakey's Facebook-side

Ingen kommentarer:

Send en kommentar