torsdag den 31. oktober 2013

Like a kid in a candy store...

Jeg har luksusproblemer her. I seks år har jeg gået på universitetet (der sneg sig lige et ekstra år ind med fejlvalg af sidefag og rygproblemer) og jeg har ALTID haft dårlig samvittighed når jeg læste en ikke-på-pensum-bog. Selv lidt i sommerferien, faktisk, for dér kunne jeg jo læse op på de ting der var blevet forsømt i løbet af semesteret. Sådan har det været i SEKS år!

... Og nu er der intet til at give mig dårlig samvittighed. Jeg er blevet sluppet løs blandt skønne skønlitterære bøger og jeg ANER ikke hvor jeg skal starte. Det føles som om jeg har fået 10.000 nye venner og det ville bare være helt vildt hyggeligt at sludre med dem alle sammen på samme tid.

Så her er bogstatus pt. Jeg har gang i fem bøger. Jajaja -- jeg ved det godt. Det er forvirrende og usmart. Og jeg kan heller ikke engang sælge den lidt ved at sige at de er på forskellige sprog og er i forskellige genrer. For fem er alligevel lidt for mange. Når alt kommer til alt. Og det er jo heller ikke fair overfor bøgerne.

Og til at føje spot til skade fandt jeg her til aften listen af sammenklipsede stykker af scrap-paper (det kaldte vi restpapir til noter da jeg arbejde på hotellet på Shetland). Med bare nogle af de få boganbefalinger jeg fik da jeg arbejde på biblioteket i Hadsten. Sådan nogle får man i tusindvis af når man arbejder på et bibliotek. Listen er faktisk så lang at den overhovedet ikke kunne være på billedet - der ligger en række ved siden af den I kan se.

Jeg ved det godt. Jeg skal bare starte fra en ende af; nyde bogen og fortællingen. Lære de nye venner godt at kende én ad gangen. Men. Men. Men ... der er så mange. Og de er så fine. Og de har alle noget godt på hjerte. Og det er så nemt at blive distraheret af alt det man ikke har nået i studietiden, og nu har alverdens tid til at nå.

Jeg tror jeg skal have indført en læsetime hver dag - med kun EN bog, kaffe og mobilen på lydløs.

Luksusproblemer.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar