tirsdag den 22. oktober 2013

Den dag vi mistede en af de krøllede hjerner

Jeg synes allerede jeg kan mærke at vi er blevet fattigere på krøllede-hjerner-kontoen. På den alvorlige måde. Og det føles ikke godt. Slet ikke godt.

Natten til mandag døde Rune T. Kidde. Tegneserieforfatter, historiefortæller, digter og mester i krøllethed.

Jeg synes det er virkelig sørgeligt. Jeg har godt nok læst historierne om Søde Sally Sukkertop og de andre ækle æventyr en masse gange. Jeg har elsket Kiddes tegninger, hans ordleg i sine fortællinger og de absurde elementer. Og selvom han blev blind som følge af hans diabetes, fortsatte han med at fortælle sine krøllede, absurde historier.

Jeg kan godt lide at det hele ikke skal være pusse-nusset. At der er kant, humor og fjol. Og alvor fra en vinkel man ikke helt regnede med. Det mestrede Kidde til perfektion.

Så jeg stemmer for at vi husker ham og hans krøllede fortællinger. Og husker at læse de ækle æventyr op for børn (og for os selv).
Spørg efter hans bøger næste gang I er på biblioteket (de har masser af dem nemlig) og se efter dem næste gang I er i jeres lokale boghandler. Der er garanteret underholdning, absurditet og nogle gange alvor. På den allerbedste, mest vanvittige og krøllede måde.

Vi må prøve at fortsætte med absurditeten uden dig, Kidde.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar